optytk
Biznes

Jak wyposażyć i rozreklamować salon optyczny?

Do otwarcia salonu optycznego nie potrzeba ani specjalnego wykształcenia, ani żadnych pozwoleń. Poza zajęciem się kwestią odpowiedniego wyposażenia na start, można niemal całość biznesu powierzyć zatrudnionym specjalistom. A ponieważ wady wzroku ma już ponad połowa Polaków, to gra jest warta świeczki, choć koszty początkowe mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych. Dlaczego aż tyle? O tym poniżej.

Współpraca z okulistą, sieć salonów czy samodzielna działalność?

salon optycznyWiele osób cierpiących na wady wzroku szuka diagnozy nie u okulisty, ale w salonie optycznym. Choć wciąż można trafić na małe zakłady, w których można tylko kupić okulary i soczewki, to jednak świadczenie kompleksowych usług na wysokim poziomie może okazać się skuteczną receptą na sukces. Klienci nie muszą szukać na własną rękę okulisty albo idąc do okulisty nie zastanawiają się, który salon optyczny wybrać. Wszystko pod jednym dachem przemawia na korzyść salonu. Według portalu www.gazeta-optyka.pl można zdecydować się na:

  • całkowicie samodzielną działalność, zatrudniając zarówno optyka, jak i okulistę,
  • podjąć współpracę z okulistą, który prowadzi prywatną praktykę i otworzyć salon tuż obok lub też
  • rozpocząć działalność pod szyldem znanej marki na zasadzie franczyzy.

Warto wiedzieć, że skuteczne badanie wzroku może przeprowadzić nie tylko okulista, ale też optometrysta. Uprawnienia do badań może mieć też sam optyk, co pozwala na ograniczenie ilości pracowników. Jest to interesująca opcja dla kogoś otwierającego swój salon w małej miejscowości, ponieważ pozwoli mu na ograniczenie kosztów prowadzenia działalności.

Zajmij się odpowiednim wyposażeniem i wystrojem

salon optycznyW wystroju salonu optycznego trudno jest spodziewać się nadzwyczajnych dekoracji – powinny być raczej ograniczone do minimum. Wystarczy, że poszczególne elementy nadają mu indywidualnego charakteru lub wpasowują się w stylistykę reprezentowanej sieci salonów. Postawmy na jasne, dobrze oświetlone wnętrze, pozbawione dekoracji, które mogłyby męczyć wzrok, takich jak jaskrawe kolory czy gęste geometryczne wzory. Najważniejsze w salonie są różne rodzaje oprawek, które powinny odcinać się od tła, tak by już z daleka można było określić ich cechy charakterystyczne. Według producenta ktd.gda.pl powinny znaleźć się na takich regałach i półkach, które pozwolą wygodnie po nie sięgać. Przydają się również lustra, które pozwalają ocenić swój wygląd w konkretnym modelu. Jednak sam wystrój to nie całe wyposażenie sklepu. Potrzebny jest także właściwy sprzęt do pracy. Jaki? Zależy to od tego, czy salon świadczy wyłącznie usługi optyczne, czy zajmuje się też badaniem wzroku. W tym drugim przypadku koszt zakupu odpowiednich urządzeń to kilkadziesiąt do stu tysięcy złotych, a więc nie jest to mały wydatek. Na pewno niezbędne okażą się też urządzenia i narzędzia konieczne do przygotowania gotowych okularów, a także naprawy i konserwacji oprawek klientów.

Jaka powinna być oferta salonu?

salon optycznyOdpowiadając na pytanie, oferta powinna być jak najbogatsza, ale też dostosowana do możliwości finansowych potencjalnych klientów. Do salonu optycznego w galerii handlowej w centrum Łodzi czy Warszawy może trafić wielu bogatszych klientów, zainteresowanych luksusowymi oprawkami znanych projektantów, ale w małym miasteczku pod Bydgoszczą niska cena może okazać się głównym kryterium doboru oprawek i konkretnych szkieł. Według salonu salonvision.pl warto więc zadbać o dopasowanie do możliwości finansowych klientów, a także zapewnienie im jak największego wyboru. Jednych zainteresują proste ciemne oprawki, innych jaskrawe, ktoś będzie wolał grube obramowanie szkieł, a ktoś inny jak najcieńsze, bo tylko takie pasują do jego twarzy i nie odwracają od niej uwagi. Weźmy pod uwagę gusta ludzi młodszych i starszych, a także potrzeby dzieci. Ta ostatnia grupa coraz częściej musi korzystać ze szkieł korekcyjnych, więc należy dać im odpowiedni wybór w zakresie oprawek. Poza szkłami korekcyjnymi przyda się też oferta na okulary przeciwsłoneczne, a także możliwość kupna soczewek kontaktowych. Jeśli salon zatrudnia optometrystę, warto do oferty włączyć usługę dobierania soczewek. Nie jest to wcale takie proste i wymaga pomocy fachowca, a coraz więcej osób decyduje się na rezygnację ze szkieł na rzecz soczewek.

Sposoby na reklamę

salon optycznySalon na pewno będzie potrzebował odpowiedniej, skutecznej reklamy. Jeśli należy do znanej sieci, to wystarczającą reklamę i promocję może zapewnić mu już sama nazwa. Gdy jednak jest zdany na własne siły, powinien dopasować się do otoczenia. W małym miasteczku wystarczy reklama w lokalnej prasie i radiu, jednak w dużym mieście to nie wystarczy i potrzebne będą działania o szerszym zasięgu. Na stronie www.fhkarmi.pl można przeczytać, że reklama zewnętrzna takiego salonu powinna obejmować nie tylko codzienną prasę czy radio, ale też czasopisma np. dla pań domu, młodzieżowe, informatyczne i tak dalej. Grono osób noszących okulary jest bardzo szerokie, więc nie ma tutaj problemu ze znalezieniem grupy docelowej. Problemem jest przekonanie jej do swoich usług, jednak pamiętajmy, że jeden zadowolony klient prawdopodobnie przyprowadzi następnego. Warto też wyróżnić swój salon, już z daleka podkreślając profil swojej działalności. Duże zdjęcia ludzi w okularach lub z soczewką kontaktową na czubku palca zwrócą uwagę, a oprawki na wystawie mogą zachęcić do wejścia. Przyda się też jakaś forma reklamy wewnętrznej, która urozmaici wystrój salonu.

Podsumowując temat

Otwarcie salonu optycznego może okazać się bardzo dobrym pomysłem na biznes, biorąc pod uwagę rosnącą liczbę wad wzroku, a także znacznie większą uwagę, jaką obecnie przykłada się do doboru okularów. Coraz większa liczba osób z wadami wzroku posiada w domu okulary i soczewki lub kilka par okularów, aby móc je dopasować do konkretnej okazji i stroju. Rośnie też świadomość dotycząca doboru dobrych okularów przeciwsłonecznych, a wraz z nią ich sprzedaż w salonach.

Jeden Komentarz

Dodaj komentarz