Jedną z ważniejszych części w samochodach i maszynach przemysłowych, oprócz silnika, są turbosprężarki. Znajdują się w niej bowiem elementy, które są w stanie dostarczać silnikowi dodatkowej energii, co z kolei umożliwia osiągnięcie przez silnik większej wydajności. Z tego tez względu bardzo ważne jest dbanie o dobry stan techniczny turbiny.

Funkcje zaworów regulacji ciśnienia

zawór regulacji ciśnienia doładowaniaW skład samochodów osobowych i maszyn używanych w przemyśle i produkcji wchodzi wiele części, które mają szczególne znaczenie dla ich prawidłowego działania. Mowa tu oczywiście o silnikach, które wprawiają maszynę w ruch i turbosprężarkach. Te ostatnie elementy dostarczają silnikowi dodatkowej dawki energii, przez co może one osiągnąć znacznie większą wydajność. Turbosprężarki składają się z wielu podzespołów, z czego największe znaczenie ma zawór regulacji ciśnienia doładowania. To właśnie ta część bowiem reguluje zachowanie turbosprężarki. Kluczowe jest jednak właściwe zamontowanie takiego zaworu – należy go bowiem umocować w miejscu,  gdzie znajduje się wlot spalin do wnętrza turbosprężarki. W celu regulacji mocy doładowania turbosprężarki, wystarczy zamykać lub otwierać wylot zaworu, wiec jeżeli całkowicie zamkniemy otwór zaworu regulacji ciśnienia doładowania, możemy jednocześnie całkowicie wyłączyć doładowanie turbosprężarki. Turbosprężarka jako całość jest częścią dosyć odporną na upływ czasu czy też uszkodzenia, ale poszczególne jej elementy, takie jak rdzeń czy zawór regulacji ciśnienia, nie są już odporne w tak wysokim stopniu. Przed wszystkim zagrożeniem dla opisywanego zaworu są zanieczyszczenia oraz zaschnięty olej napędowy, który może się dostać do wnętrza turbosprężarki wraz z olejem napędowym. Taki zaschnięty olej napędowy może zakłócić prace zaworu ciśnienia doładowania, poprzez uniemożliwienie jego zamknięcia lub otwarcia, a także poprzez zatkanie wylotu zaworu. To już kolei może powodować, że turbosprężarka będzie pracować przez cały czas z pełną wydajnością, co może doprowadzić do jej przedwczesnego zużycia.

Turbosprężarki należą do jednych z ważniejszych części naszych samochodów i jednocześnie bardziej odpornych. Inaczej jest jednak z wewnętrznymi elementami tej części, które są znacznie bardziej wrażliwe. Szczególnie niebezpieczne są dla nich wycieki paliwa lub oleju napędowego.